ارز دیجتال

بیت کوین

ارز دیجتال

بیت کوین

ماینرر چیست

دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۰۲ ب.ظ

 

طی روز‌های گذشته رویداد‌های مرتبط با  استخراج ارز دیجیتال در ایران در صدر خبر‌ها قرار داشته است.و سوالاتی مانند ماینر چیست!چگونه کار میکند و...زیاد پرسیده میشود مسئولان به دنبال سیاست گذاری، تدوین مقررات و تعیین تعرفه‌های جدید برق برای ماینینگ هستند تا فعالیت ماینر‌ها را ساماندهی کنند. در این گزارش رویکرد کشور‌های مختلف در برابر استخراج ماینینگ بررسی شده است

قیمت بیت کوین به عددی رسیده است که از سال 2017 تا کنون هرگز مشاهده نشده است و افزایش هش ریت شبکه نشان می‌دهد که علاقه به ارز‌ دیجیتال در حال افزایش است. تا اول ژوییه، هش ریت ماینینگ بیت کوین به بیش از 69million TH/s رسیده است.

اگرچه اقدامات نظارتی هنوز هم می‌تواند بر  استفاده ارز دیجیتال در سراسر جهان تأثیر بگذارد، اما فضای ماینینگ بیت کوین در دو سال گذشته پیشرفت کرده است. داده های به دست آمده از Blockchain.com نشان می‌دهد هش ریت ماینینگ بیت کوین رشد پایداری در شش ماه گذشته داشته است.

علیرغم فشار‌های وارد شده از چند جهت، نوسان قیمت‌ها و اقدامات مرتبط با رگولاتوری، نشانه های امیدوار کننده ای برای اکوسیستم ماینینگ وجود دارد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کشورهای فعال در حوزه ماینینگ و موضعی که آنها در برابر این صنعت نوظهور داشته‌اند.

چین

 

چین در سال های اخیر رابطه جالبی با ارز‌های دیجیتال داشته است. دولت این کشور با ممنوعیت معامله بیت کوین، عرضه اولیه سکه (ICO) و صرافی های ارز دیجیتال، رویکرد سخت گیرانه‌ای در برابر مبادله ارز‌های دیجیتال داشته است. با وجود وضعیت فعلی، ماینینگ بیت کوین صورت گرفته در چین، بازیگر مهمی درهش ریت شبکه است.استخرهای ماینینگ مستقر در چین 70% کوین های تولید شده سالانه را استخراج می‌کنند. علاوه بر آن استخر‌های ماینینگ بیت کوین تحت سلطه چینی ها قرار دارد. دلیل این سلطه را می‌توان برق فراوان در چین دانست. این فراوانی در استان سیچوان چین مشهود است و می‌توان آنرا پایتخت ماینینگ بیت کوین چین دانست. گزارش ها نشان می‌دهد که این برق مازاد سبب شده که تولید کنندگان مختلف برق، شرکت ها را تشویق کنند تا تجهیزات ماینینگ را برای بهره برداری از انرژی بلااستفاده، راه اندازی کنند.

 

سلطه گروه های ماینینگ بیت کوین چینی، در صورت اجرایی شدن مقررات پیشنهاد شده ممنئعیت ماینینگ در آوریل 2019 می‌تواند متوقف شود. این ضربه سختی برای کشور میزبان شرکت هایی چون بیت مین است که محبوب ترین ماینر‌های ایسیک جهان را تولید می‌کند. این شرکت هم چنین تاسیسات ماینینگ خود را در چین دارد.

گزارش‌های مختلف در سال 2018 نشان داده است که اپراتور‌های ماینینگ بسیاری به دنبال افزایش فشار از سوی دولت چین به فکر مکان هایی در خارج از کشور افتادند. نگرانی های محیطی و کمبود درآمد‌های مالیاتی نیز از فاکتور‌های تأثیرگذار در کاهش تمایل به ماینینگ در چین بوده‌اند.


   روسیه

 

روسیه در مقایسه با چین رویکرد ملایم تری نسبت به بیت کوین و رمز ارز‌ها داشته است. این کشور هنوز موضع قانونی قطعی برای این فضا ندارد. مقرراتی برای بیت کوین وضع نشده است، اما استفاده آن به عنوان یک گزینه پرداخت برای کالا و خدمات مجاز نیست. انتظار می‌رود تابستان سال جاری قوانین رمزارزها و لایحه دارایی های دیجیتال اجرایی شود. در حال حاضر ماینینگ ارز دیجیتال در روسیه با داشتن آب و هوای سرد و برق ارزان به عنوان عواملی تأثیرگذار ادامه دارد.


ایران

 

صنعت ماینینگ در ایران پذیرفته شده و غیر قانونی نیست. ایرانیان در حال حاضر از یارانه دولت برای برق بهره می‌برند و این شرایط محیط مطلوبی برای ماینر‌های ارز دیجیتال فراهم کرده است. از طرفی مصرف برق در یک ماه گذشته افزایش 7 در صدی داشته که وزارت نیرو آنرا ناشی از فعالیت ماینر‌ها می‌داند و معتقد است بر شبکه های برق فشار وارد می‎کند. با توجه به افزایش ماینینگ و سود آوری آن در ایران، وزارت نیرو قصد دارد تعرفه مشخصی که احتمالاً معادل تعرقه برق صادراتی است برای ماینر‌ها وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یافته و فشار بر شبکه‌های برق کم شود. دولت قصد دارد طرحی برایقانونمند کردنماینینگ آماده کرده و به تصویب برساند و هم چنین تعرفه های جدیدی برای برق مورد استفاده در ماینینگ مشخص شود.


کانادا

 

کانادا خود را به عنوان یک کشور دوستدار ارز دیجیتال معرفی کرده است و فرصت های زیادی برای ماینینگ ارز دیجیتال ایجاد کرده است. این کشور بیت کوین را به عنوان یک کالا دسته بندی کرده است و بسته به آنکه ارز دیجیتال چگونه به دست آمده و مورد استفاده قرار گرفته، کاربران را ملزم به پرداخت مالیات کرده است. اگر بیت کوین در کانادا به عنوان درآمد دریافت شود به آن مالیات تعلق می‌گیرد و اگر به عنوان یک دارایی جهت سرمایه گذاری نگهداری شود نیز مشمول مالیات بر درآمد خواهد شد. در حالی که مبادله و استفاده از ارز‌های دیجیتال پذیرفته شده است اما تحت کنترل است و چشم انداز رو به توسعه ای دارد.


جمهوری چک و ایسلند

 

جمهوری چک میزبان  یکی از بزرگ ترین استخرهای ماینینگ جهان است. این استخر 7.5% کل توزیع هش ریت جهان را تشکیل داده است. این کشور در کل موضع نسبتاً متعادلی در برابر بیت کوین وارزهایدیجیتال داشته است. دولت چک بیت کوین را به عنوان یک دارایی مجازی طبقه بندی کرده است.

به همین ترتیب ایسلند با توجه به آب و هوای سرد و منابع فراوان انرژی تجدید پذیر به قطب ماینینگ ارز دیجیتال تبدیل شده است. در فوریه 2018 تصور می‌شد که مصرف برق این صنعت از کل میزان انرژی مصرفی خانوار بیشتر است. اما Genesis Mining در آن زمان به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در ایسلند معرفی شد.


ایالات متحده آمریکا

 

ماینینگ در آمریکا به وسیله یک رویکرد نظارتی قوی در این کشور فعال شده است. کمیسیون معاملات کالا و سهام آینده ایالات متحده (CFTC) در سپتامبر 2015 بیت کوین را به عنوان یک کالا در نظر گرفت و همچنان به همان شکل با آن رفتار می‌شود. اگر چه برخی ایالت ها رویکرد‌های متفاوتی نسبت به ارز دیجیتال در پیش گرفته اند اما به طور کلی محدودیت‌ خاصی برای ماینینگ وجود ندارد.

بر اساس گزارش شرکت تأمین برق Crescent در سال گذشته، هزینه ماینینگ یک بیت کوین به نسبت هزینه برق در هر ایالت آمریکا مشخص شده است. لوئیزیانا به عنوان ارزان ترین مکان برایماینینگ شناخته شده است. آیداهو، واشنگتن، تنسی و آرکانزاس در رتبه های بعدی قرار دارند. گیگا وات بزرگ ترین فارم ایالات متحده در واشنگتن قرار دارد.


ماینینگ پدیده ای جهانی

کشور‌های ذکر شده در بالا فعالیت های قابل توجهی در ماینینگ دارند، اما حقیقت آن است که ماینینگ ارز دیجیتال به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. فاکتور اصلی در مکان فارم های ماینینگ بزرگ در دسترس بودن برق ارزان و مقرون به صرفه است. پس از آن شرایط آب و هوایی نیز نقش مهمی دارد. کشور‌های اروپایی و کشور‌هایی چون کانادا امتیاز آب و هوای سرد را دارند که موجب می‌شود خنک سازی تجهیزات ماینینگ ساده تر شود.

 

ماینینگ بیت کوین، تقاضای برق را با توجه به رشد استخر‌های ماینینگ افزایش داده است. سختی شبکه پس از استخراج هر 2016 بلاک دوباره تنظیم می‌شود تا تضمین شود هر 10 دقیقه یک بلاک استخراج می‌شود. این بدان معنی است که با افزایش تعداد ماینر‌ها، برای تأیید تراکنش‌ها و دریافت پاداشماینینگ بلاک بیت کوین انرژی بیشتری مصرف می‌شود.

در اواخر سال 2018 مطالعه ای انجام شد که نشان می‌داد برق مصرف شده برای استخراج ارز دیجیتال از انرژی مصرفی برای استخراج معادن بیشتر است. این نتایج موجب بروز نگرانی هایی شد که البته با انتشار گزارش دیگری در ماه گذشته رفع شد. این گزارش نشان می‌داد که بیش از 74% ماینینگ بیت کوین توسط انرژی‌های تجدید پذیر انجام می‌شود. این مسئله می‌تواند یکی از موضوعات داغ برای بحث باشد و بدون شک مورد توجهماینرها در سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

  • mehdi khan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی