ارز دیجتال

بیت کوین

ارز دیجتال

بیت کوین

ماینرر

دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۵۴ ب.ظ

در تحقیقی که اخیرا انجام شده، محققین نگاه دقیق‌تری به ارتباط میان قیمت بیت کوین و ورود سرمایه ماینرها به صرافی‌های ارز دیجیتال داشته‌اند.

مشخصا وقتی استخرهای بزرگ استخراج، ارزهای استخراج شده خود را وارد صرافی‌ها ‌کنند، بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارند، اما نکته جالب اینجاست که این تاثیر آن قدر که فکر می‌کنید زیاد نیست. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که امسال بیشتر استخرها، ارزهای خود را نفروخته و نگه داشته‌اند.

به گزارش بیت کوینیست، طبیعتا وقتی تعداد زیادی از یک دارایی وارد بازارها شود، قیمت آن نیز دستخوش تغییر خواهد شد. بر اساس اعلام «توکن آنالیست» (TokenAnalyst)، میان ورود سرمایه‌های استخرهای استخراج به صرافی‌ها و قیمت بیت کوین همبستگی وجود دارد. «ستریس پاریباس» (Cetris Paribus) در تاریخ نوامبر (19 آبان) در این خصوص می‌نویسد:

قیمت بیت کوین و جریان سرمایه ماینرها به صرافی‌ها به یکدیگر ارتباط دارند.

BTCTOP و SlushPool، ارزهای استخراج‌شده خود را به صورت سیستماتیک وارد صرافی‌ها می‌کنند و این در حالی است که F2Pool، مسئول بزرگترین تغییرات قیمت صعودی است (در خصوص ارتباط ماینرها و قیمت بیت کوین).

SlushPool، نوسان چندانی در چرخه امسال نداشته است، اما BTCTOP در سه ماهه سوم امسال نسبت به سه ماهه ابتدایی و دوم، فروشش را 50 درصد بالاتر برده است. به عبارت دیگر در سه ماهه سوم فروش SluchPool، روزانه 15.9 بیت کوین بوده است، این رقم برای سه ماهه اول و دوم 10.1 بیت کوین در روز محاسبه شده است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که امسال برخی از استخرهای استخراج ترجیح داده‌اند که به جای استفاده از صرافی‌ها، به صورت فرابورسی ارزهای خود را معامله کنند؛ چرا که با قیمت بهتر و کمیسیون کمتری می‌توانند بیت کوین‌های خود را بفروشند، این در حالی است که بسیاری با این یافته‌ها مخالف‌اند.

انت پول در سال 2019 هیچ سرمایه‌ای را وارد صرافی‌ها نکرده است؛ این یعنی نقد کردن سرمایه‌هایش را به صورت فرابورسی انجام داده است.

ستریس پاریباس، از فعالان بازار ارزهای دیجیتال، بر این عقیده است که یا ماینرهای بیت کوین بیشتر ارزهای خود را نگه می‌دارند، یا آنها را به شکل فرابورسی و خارج از صرافی‌ها می‌فروشند. صرافی‌های آسیایی و صرافی «هیوبی» (Huobi) محبوب‌ترین مقصد برای این دسته از ماینرها هستند.

به نظر می‌رسد که در سال 2019 ماینرهای بیشتری به سمت معاملات فرابروسی می‌روند (یا هم بیشتر ارزهای خود را نگه می‌دارند). هر سال تقریبا 657 هزار بیت کوین ماین می‌شود، با احتساب هزینه‌ها چیزی در حدود 270 هزار بیت کوین درآمد ماینرها خواهد بود. از این میزان تا به اینجای سال 3 درصد از ارزهای استخراج شده، یعنی تقریبا 8,500 بیت کوین از طریق صرافی‌ها به فروش رسیده است.

با این تفاسیر، نمی‌توان نتیجه گرفت که استخرهای استخراج مستقیما قیمت بیت کوین را تعیین می‌کنند.

در تحقیقی دیگر که توسط Clain.io انجام شده است، تعاملات میان ماینرها و صرافی‌های که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، اندازه‌ای نیست که بتوان گفت تاثیر ماینرها در بازار گسترده باشد.

با وجود اینکه نسبت به یافتن دلیلی برای ارتباط میان ماینرها و تغییرات قیمت بیت کوین، کنجکاویم، اما داده‌ها نشان می‌دهد که همبستگی میان این دو متغیر چندان قوی نیست.

با بررسی یافته‌های توکن آنالیست می‌توان فهمید که موجودی ماینرهای بیت کوین رو به افزایش است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که این ماینرها بیشتر به دنبال نگه‌داری ارزهای خود در سال جاری هستند.

ما همچنین به محاسبه مجموع موجودی ماینرها نیز پرداختیم (کسر تولید بیت کوین از بیت کوین‌های منتقل شده به صرافی‌ها)؛ بر همین اساس، علی رغم افزایش شدید قیمت بیت کوین، ماینرها موجودی خود را افزایش می‌دهند.

تجربه نشان داده است که ماینرها فروش خود را طوری زمان‌بندی می‌کنند که به سود حداکثری برسند. از آنجایی که نسبت به سال گذشته، قیمت بیت کوین 35 درصد کاهش یافته است، به نظر می‌رسد که ماینرها تا پیش از  هاوینگ بیت کوین که سه ماهه اول سال 2020 رخ می‌دهد، موجودی خود را افزایش دهند و بیت کوین‌های خود را نگه دارند.

خب شاید به این سرعت این اتفاق نیافتد. با نزدیک شدن به کاهش پاداش ماینرها طبق برنامه ریزی قبلی که انتظار می‌رود در ماه می (اردیبهشت ماه) سال بعد رخ دهد، افراد درباره اثرات آن با یکدیگر اختلاف دارند.

 

بیت کوین دو بار در نوامبر 2012 و جولای 2016 دستخوش هاوینگ شده است و هر دو بار نیز بیانگر شروع بازار صعودی بوده است. اما این سوال مطرح است که اگر هاوینگ باعث روند صعودی شود، این روند تا چه حد قوی خواهد بود؟

ماینرها هفته گذشته در نشست جهانی ماینینگ دیجیتال (WDMS) در فرانکفورت در خصوص این مسأله به گفتگو پرداختند. لازم به ذکر است که این نشست توسط بیت مین، سازنده چینی تجهیزات ماینینگ برگزار شده بود.

اثراث قیمت

جیهان وو موسس و مدیرعامل سابق بیت مین درباره جوانب مختلف افزایش قیمت پس از هاوینگ خوش بین است. وی بیان کرد که دو روند صعودی قبلی “پیشی گرفتن از چرخه حباب و ترکیدن آن” بوده است.

در ادامه وی به هاوینگ لایت کوین در ماه آگوست اشاره کرد که به جای افزایش قیمت این ارز دیجیتال، منجر به کاهش قیمت آن شد. قیمت این توکن در نیمه اول سال از 31 به 135 دلار رسید اما سپس در ماه جولای و دقیقا قبل از هاوینگ شروع به کاهش کرد. قیمت لایت کوین در حال حاضر 57 دلار می‌باشد.

وو گفت:

شاید مردم قبل از هاوینگ، پیش بینی های زیادی داشته باشند و بعد از آن نتوانید خبرهای خوبی به آنها بدهید. شاید اینبار روند صعودی در انتظار ما نباشد.

وو به کوین دسک گفت که انتظارات از هاوینگ باید واقعی باشد زیرا مردم از همین الان منتظر افزایش قیمت بیت کوین می‌باشند.

طی هاوینگ اول و دوم، مردم نمی‌دانستند که منتظر چه چیزی باشند و در هاوینگ دوم، مسأله مقیاس پذیری باعث پیچیده شدن شرایط شده بود. اما اکنون کاربران می‌دانند منتظر چه چیزی باشند.

متیو روزاک رییس شرکت نرم افزاری بلاک چین Bloq شرایط را طور دیگری می‌بیند. وی گفت که بلوغ اکوسیستم مالی پیرامون بیت کوین گویای افزایش قیمت در طول زمان می‌باشد.

روزاک گفت: شرایط بسیار بهتری برای ورود شرکت ها و پلتفرم هایی نظیر فیدلیتی، بکت و سایر اسامی شناخته شده به دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد. وی هم چنین افزود سروصدای پیرامون لیبرا نیز باعث جذب علاقه و شرکت کنندگان جدید به این صنعت می‌شود. او در این خصوص گفت:

تمام تقاضاها از جانب سرمایه گذاران سازمانی هم چنان در حال افزایش است. پلتفرم های تصدی، بیمه ها، سازمان های حقوقی و قانونگذاری همگی جزو این دسته به حساب می‌آیند که نکته مثبتی برای بیت کوین محسوب می‌شود.

روزاک معتقد است که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ به 15 هزار الی 100 هزار دلار می‌رسد و باعث افزایش قیمت به مدت بیش از یک دهه خواهد شد.

پالایش و تثبیت

فرقی ندارد که درباره هاوینگ حق با چه کسی خواهد بود و کدام پیش بینی به وقوع خواهد پیوست، نکته مهم این است که این رویداد برای ماینرهای سراسر جهان بسیار مهم می‌باشد. با کاهش پاداش، سودآوری نیز حداقل در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت. بنابراین نسخه های قدیمی دستگاه های ماینینگ و اسیک ها دیگر برای دارندگان و ماینرها سود به همراه نخواهند داشت.

مارکو استرنگ مدیرعامل جنسیس ماینینگ گفت:

انت ماینر S9 که محبوب ترین مدل اسیک بیت مین می‌باشد سودآوری خود را از دست می‌دهد و به دنبال آن نیز ماینرهای بسیار زیادی به این شرایط دچار می‌شوند. در حال حاضر انت ماینر S9 و سری آوالون A851 از شرکت Canaan Creative که توان هشینگ و محاسباتی یکسانی دارند، از پر کاربردترین تجهیزات ماینینگ می‌باشند. بر اساس شاخص استخر ماینینگ F2pool، این مدل های قدیمی دارای سود 50 درصدی با قیمت فعلی بیت کوین می‌باشند.

جایگزین کردن این مدل ها با دستگاه های جدید اثر مثبتی خواهد داشت اما وو به ماینرهایی که دستگاه های بسیار زیادی می‌خرند هشدار داد که:

اگر من سرمایه گذار دستگاه های ماینینگ بودم، بیشتر مراقب می‌بودم اما هم چنان به سرمایه گذاری خود ادامه می‌دادم.

بیت مین انت ماینر S17 را در ماه سپتامبر عرضه کرد و از روز جمعه، نسخه های +S17 را عرضه خواهد کرد که عملکرد بهتری دارند.

ادامه یافتن سودآوری

استرنگ از شرکت جنسیس ماینینگ گفت در بلندمدت سخت افزارهای کمتری در این صنعت به فعالیت خود ادامه خواهند داد. وی گفت: ما به سمت صنعت بسیار سنگینی پیش می‌رویم که دستگاه هایی با طول عمر بیشتر در آن حضور دارند.

استرنگ به کوین دسک گفت: این اتفاق بسیار بی رحمی است. ماینرهای ناکارآمد بیشتری از دور خارج خواهند شد. اما نوآوری به وجود خواهد آمد.

وی افزود:

این اتفاقی روان شناختی می‌باشد و تمایل به افزایش قیمت در آن وجود دارد. بر اساس تجربه من، بسیاری از ماینرها انتظار افزایش قیمت دارند، بنابراین فروش بیت کوین خود را کاهش می‌دهند و فشار فروش بازار را تضعیف می‌کنند.

طبق سخنان استرنگ، اثر اصلی هاوینگ، حذف ماینرهای کوچک خواهد بود که در حال حاضر کمتر از 20 درصد بازار را در اختیار دارند.

الکساندر گاوریک موسس شرکت نرم افزاری ماینینگ Uminers گفت بازار کم نوسان تر خواهد شد زیرا بازیگران اصلی این عرصه بزرگ و بزرگتر می‌شوند. وی در این خصوص گفت:

بازار در حال حرکت به سمت ماینینگ صنعتی می‌باشد و دیگر خبری از تبلیغات و سروصداهای گذشته نخواهد بود. در این شرایط، مشتاقان بسیار کمتری در بازار حضور خواهند داشت.

  • mehdi khan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی